PAU viestii ja uutisoi aktiivisesti
ajankohtaisista asioista.
Seuraa liiton viestintää.
13.11.2018
Hiilineutraali. Termi nostaa helposti ympäristöalan ammattilaisten ja asiantuntijoiden niskakarvat pystyyn. Lähes aina, kun termiä käytetään markkinatalouden yhteydessä, kyseessä on pelkkä silmänkääntötemppu. Postikin mainostaa 100% hiilineutraaleja tuotteita. Tosiasiallisesti markkinatalous ei ole hiilineutraalia, mutta se voi kompensoida aiheuttamiaan ympäristöhaittoja päästömaksuilla. Hiilineutraali paradoksi.
Posti Green, ympäristösertifikaatti ja ympäristöohjelma. Voiko kuljetus- ja logistiikka-alan yritys olla oikeasti ympäristövastuullinen? Ympäristöalan perustutkinnon ja ympäristönhuollon ammattitutkinnon Maaseutuopistossa, sekä ympäristötieteiden perusopintoja yliopistossa suorittaneena suhtautumiseni Postin vihreyteen on vuosia ollut kriittinen. Kuljetus luo työpaikkoja sekä kasvua, samalla se kuitenkin aiheuttaa haitallisia ympäristövaikutuksia. Koulutustaustani vaatii ympäristövaikutusten minimoimista, mutta työni edunvalvojana taas on huolehtia työpaikkojen säilymisestä. Miten siis ratkaista paradoksi?
Työskennellessäni opintojen aikana Turun kaupungin ympäristönsuojelutoimessa, huomio kiinnittyi ympäristötarkastusten yhteydessä siihen, että yritysten koko määritteli usein ympäristöohjelman tason. Välinpitämättömyys oli onneksi poikkeuksellista, mutta pienemmillä yrityksillä ei yksinkertaisesti ollut tietoa velvollisuuksista ympäristölainsäädännön tai kunnan ympäristönsuojelumääräysten suhteen. Ihmiset kaipasivat selviä ohjeita siitä, miten toimia vastuullisesti. Ympäristötietoisuus kasvoi sitä suuremmaksi, mitä suurempi yritys. Tässä on Postinkin vahvuus, valtava yritys pystyy halutessaan olemaan myös vahva ympäristövastuun kantaja.
Fakta, kuljetus lisääntyy mm. kasvavan verkkokaupan, etätyön ja ikääntyvän väestön myötä. Palvelut viedään ihmisten luo yhä useammin, ja mitä useampi kuljettaja, sitä enemmän ilmastopäästöjä. Mitä vähemmän kuljettajia, sitä vähemmän ristiin ajamista. Suuren yrityksen hoitaessa suuren osan kuljetuksesta, haitat muodostuvat mahdollisimman pieneksi, mikäli yritys vain kantaa vastuunsa. Hiilineutraaliksi ei päästä, mutta kehittämällä edelleen ympäristöohjelmaa, Posti voi olla sekä suurin, että ympäristövastuullisin kuljetusyritys.
Työtä on vielä paljon. Koko henkilöstön sitouttaminen ympäristövastuulliseen kulttuuriin ei tapahdu vuodessa, eikä edes kymmenessä. Merkittävin este on luonnollisesti omistajapolitiikka, halutaanko voittoa hinnalla millä hyvänsä, vai toimimmeko vastuullisesti? Kilpailuttaminen väkisin ja valtionyhtiön toimintaedellytysten suunnitelmallinen heikentäminen luovat samalla päästöjä lisäävän toimintaympäristön. Suurin asennemuutos tarvitaan siis omistajaportaassa, ehkä jopa poliittisessa ilmapiirissä. Ympäristön ja Postin tilanteesta huolestuneena tämä kelpaisi minulle.
Tommi Tienpää, pääluottamusmies
Turku, saaristo, Vakka-Suomi ja Liedon lajittelukeskus 20 - 23
3.10.2018 - Kari Kettunen