PAU viestii ja uutisoi aktiivisesti
ajankohtaisista asioista.
Seuraa liiton viestintää.
7.8.2023
Kesäkuun alussa tuli voimaan työturvallisuuslain muutos, missä tavoitteena on edistää yli 55-vuotta täyttäneiden työllisyyttä ja työssä jatkamista.
Muutoksessa korostetaan iän ja ikääntymisen sekä työn fyysisen ja henkisen kuormituksen merkityksen huomioon ottamista toimissa, joilla työnantajan velvollisuutena on huolehtia työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä työssä. Posti on henkilöstövaltainen yritys ja ala on ollut muutoksessa viime vuodet. Työt ovat raskaita ja fyysisiä ja haasteena on työn yksipuolistuminen digitalisaation ja konejalostamisasteen lisääntymisen myötä. Tällä hetkellä tuskin löytyy mistään sellaisia tietäjiä, ketkä pystyvät tyhjentävästi sanomaan, mitä lain kirjain käytännössä tarkoittaa tai mitä se ei ainakaan tarkoita. Aika tulee näyttämään millaisia käytäntöjä ja oikeustapauksia alkaa muodostumaan. Kuinka paljon työnantajaa voidaan vaatia sitoutumaan ja tekemään käytännön toimenpiteitä yli 55-vuotiaiden työssä selviämisen edistämiseksi? Löytyykö esim. raja missä viranomainen toteaa, että riittäviä toimenpiteitä työssä selviämisen edistämiseksi ei ole tehty.
Aloimme työstämään PS Läntiselle alueelle yhteistoiminnassa hanketta, missä rakennetaan/otetaan suunnittelussa huomioon työpaikoille työkokonaisuuksia ja toimintamalleja, missä 55-vuotta täyttäneet ja osittain työkykyään menettäneet voisivat selviytyä työssään paremmin. Tavoitteena on luoda jokaiseen alueen yksikköön samanlaisia toimintatapoja työkaluineen. Työn alla on tätä kirjoitettaessa aiheeseen sopivan kansion ja käytäntöjen luominen. Hanke esitettiin jo toukokuussa 2023 Läntisen alueen työnjohdolle tuotantopalaverissa.
Postin tuotannon eri yksikössä on vaihteleva määrä yli 55-vuotiaita tai osittain työkykyään menettäneitä työntekijöitä. Jokaisen kohderyhmään kuuluvan kanssa käydään työhyvinvointikeskustelu ja se dokumentoidaan. Työhyvinvointikeskustelussa pitäisi tulla esille mm. henkilön tilanne, jaksaminen, osaaminen, tavoitteet ja oma näkemys siitä mitä pystyy ja haluaa tehdä. Yksi osa hanketta oli koota jo pidetyt ja tulevat työhyvinvointikeskustelut samaan kansioon työyksikölle työnjohdon työkaluksi ja työkykyjohtamisen perustaksi. Toisin sanoen luoda työnjohdon työkaluksi ja resurssiksi ikäjohtamista tukeva työkalupakki.
Lisäksi hankkeessa pitää selvittää onko olemassa jo nyt työkokonaisuuksia mitä yli 55-vuotiaat tai osittain työkykyään menettäneet työyksiköissään tekevät. Eräskin palvelupäällikkö totesi, että hänellä on jo nyt valtava määrä erilaisia räätälöityjä ratkaisuja, eikä enää ole ehkä löydettävissä mitään lisää tältä saralta. Kartoituksesta voisikin olla hyötyä työnjohdolle isommassa kuvassa, jos kokonaisvaltaisella suunnittelulla löydettäisiin vaihtoehtoja laajemmalta alueelta. Voisiko suunnittelun myötävaikutuksella irrottaa esimerkiksi jakelureiteistä ja työvuoroista jotain osia tai kokonaisuuksia osittain työkykyään menettäneiden ja yli 55-vuotiaiden työssä pärjäämisen edellytysten parantamiseksi? Käytännön esimerkkeinä tästä jakeluosuudet, joissa on vähemmän rappukävelyä tai reitit missä on mahdollisuus tauottaa työtä tai toteuttaa työnkiertoa. Onko olemassa vielä jotain muuta työtä tukevia toimenpiteitä, joita voisi osoittaa keskitetysti jollekin?
Hankkeessa kartoitetaan myös työkokonaisuuksia, missä työn kokonaismäärää voidaan vähentää tai joitakin työn sisältöjä muuttaa fyysisesti kevyemmiksi ja tällä tavalla edistää osittain työkykyään menettäneiden ja ikääntyneiden työssä selviämisen edellytyksiä.
Niin ikään hankkeessa kartoitetaan myös nykyiset jo olemassa olevat työvälineet ja apuvälineet mitä yksiköstä löytyy ja tehdään suunnitelma siitä, olisiko yksikköön mahdollista hankkia jotain apuvälineitä tai työvälineitä, millä pystyttäisiin edistämään yli 55-vuotiaiden ja osittain työkykyään menettäneiden työssä pärjäämisen edellytyksiä. Hankkeessa tarkastellaan myös mahdollisia työkokonaisuuksia tai osia, joita yli 55-vuotias tai osittain työkykyään menettänyt pystyy tekemään Postin tai konsernin muissa yksiköissä.
Myös käytössä olevia ja potentiaalisia tukimahdollisuuksia ja niiden rahoitusta kunkin työyksikön tarpeisiin tarkastellaan. Esimerkiksi TE-toimistosta haettavaa työolosuhteiden järjestelytukea ei ole Postissa juurikaan käytetty. Sen tarkoituksena on tukea työnantajaa, jos sen palkkaama tai palveluksessa jo olevan henkilön vamma tai sairaus edellyttää työvälineiden hankkimista tai työpaikalla tehtäviä muutoksia ja hankinnasta tai muutostöistä aiheutuvat kustannukset ovat organisaation taloudelliseen tilanteeseen nähden merkittäviä. Työolosuhteiden järjestelytukea voi hakea myös korvaamaan toisen työntekijän antamaa apua. Järjestelytuen myöntäminen työntekijän vammasta tai sairaudesta aiheutuviin hankintoihin tai muutostöihin edellyttää, että työnantaja osallistuu kustannusten kattamiseen kohtuulliseksi katsottavalla määrällä. Tuen enimmäismäärä työvälineiden hankkimisesta tai työpaikan muutostöistä on 4 000 euroa henkilöä kohden. TE-toimisto voi hyväksyä tuen maksettavaksi kokonaan tai osittain ennakkoon. Toisen työntekijän antamaa apua TE-toimisto voi myöntää enintään 20 tuntia kuukaudessa enintään 18 kuukauden ajan. Tukea maksetaan toteutuneiden tuntien perusteella 20 euroa tunnilta.
Kiinnittämällä huomiota työkykyjohtamiseen tai ikäjohtamiseen ja muuttamalla työn sisältöjä, voidaan vaikuttaa siihen, kuinka kauan työuraa on mahdollista jatkaa työkyvyn muuttuessa. Aidolla työkykyjohtamisella on mahdollista löytää niukkenevista työn sisällöistä ratkaisuja, millä edistetään yli 55-vuotiaiden ja osittain työkykyään menettäneiden mahdollisuuksia selvitä työelämässä. Parhaimmillaan edellä mainittujen asioiden onnistuessa hyötyvät työntekijöiden lisäksi niin työyhteisö kuin työnantajakin.
Marko Koivumäki
Postin työsuojeluvaltuutettu
8.11.2017 -