PAU viestii ja uutisoi aktiivisesti
ajankohtaisista asioista.
Seuraa liiton viestintää.
19.12.2018
Harvalla yhtiöllä on työkalupakki, jolla pystyy vaikuttamaan satoihin tuhansiin ihmisiin. Mediatalo Keskisuomalaisella on ja viime viikolla se käytti sitä.
Tavoitteena oli kertoa useiden sen omistamien sanomalehtien pääkirjoituksissa suurelle yleisölle ja erityisesti eduskunnan päätöksentekijöille, että Posti on paha, kun se nostaa sanomalehtien jakeluhintoja, mutta jätti nostamatta Postin mainosjakelun (Postiset) hintoja mainostajille.
Ymmärrän hyvin hinnankorotusten aiheuttaman tuskan. Ei ne kivoja ole kenestäkään. Mutta mediakonsernin epärehellisyys uutisten taustalla harmittaa.
23.11. uutisoitiin, että Suomen Suoramainonta (SSM) on siirtymässä Keskisuomalainen Oyj:n sataprosenttiseen omistukseen ensi vuoden alusta. SSM:aan kuuluu 23 jakeluyritystä, jotka jakavat vuosittain yli miljardi mainosta. Nämä ovat jatkossa bisnestä, josta rahat menevät Mediatalo Keskisuomalaiselle. Joten on aika luonnollista, että heitä harmittaa, kun Posti ei nosta mainostuotteiden hintoja. Jos nostaisi, mainoksia saattaisi siirtyä enemmän heidän jakeluverkkoon. Jakeluverkkoon, jossa maksetaan laittoman huonoja palkkoja, joista tälläkin hetkellä on toistakymmentä riitaa oikeusistuimissa.
Postin sanomalehtiin kohdistamien hinnankorotusten ei pitäisi tulla mediatalo Keskisuomalaiselle tai muillekaan yllätyksenä. Ovathan he myös omalla toiminnallaan pyrkineet kaikin keinoin heikentämään Postin taloudellista tilannetta. Mediatalot ajoivat ponnekkaasti postilakiin muutoksen, jolla heidän omistamat, kilpailevat jakeluoperaattorit pääsevät kannattavimmilla markkina-alueilla kuorimaan kermat eli viemään parhailta liiketoiminta-alueilta Postilta markkinoita ja jättävät mielellään kannattamattoman haja-asutusalueen jakelun Postille. Se, että hinnat erityisesti maaseudulla tuon seurauksena nousee, ei voi tulla yllätyksenä kuin täydellisessä itsepetoksessa elävälle, mediataloille ja kokoomuksen kansanedustajalle.
Kokoomuslainen kansanedustaja Sinuhe Wallinheimo teki viime perjantaina kirjallisen kysymyksen, jossa hän toivoo vastausta seuraavaan asiaan: Mitä hallitus aikoo tehdä kansalaisten tasapuolisen tiedonsaannin ja lehtien toimintaedellytysten turvaamiseksi ja miten hallitus takaa reilun kilpailun ja syrjimättömän hinnoittelun valtionyhtiö Postin toiminnassa? Kirjallisen kysymyksen perusteluosio muistutti yllättävän paljon edellisenä päivänä ilmestyneen Keskisuomalaisen pääkirjoitusta.
Voi kun kansanedustaja olisi ollut tästä asiasta kiinnostunut ennen kuin hyväksyi onnettomat muutokset postilakiin. Nyt kokoomusedustaja joutuu miettimään, että mitä on reilu kilpailu vapaassa markkinataloudessa, koska jakelutoiminta on nyt hänenkin kannattamanaan vapaata kilpailulle.
Iisalmen Sanomat, yksi Keskisuomalaisen omistamasta 62 mediasta, uutisoi oman Posti uutisensa ”Harvalla yhtiöllä on työkalupakkia, jolla voi nostaa kilpailijan hintoja – Valtionyhtiö Postilla tämäkin keino löytyy”. Toisaalta, harvalla yhtiöllä on sellaista valtaa, mikä mediatalo Keskisuomalaisella yhteiskunnallisena vaikuttajana on. Kun juttujen vaikuttimena on oman konsernin liiketulos, pitäisi jutun painamista harkita erityisen tarkkaan, jotta perinteisen median luotettavuus säilyy.
Heidi Nieminen
puheenjohtaja