PAU viestii ja uutisoi aktiivisesti
ajankohtaisista asioista.
Seuraa liiton viestintää.
28.10.2024
En etsi kysymykseen sinulta oikeaa vastausta, koska sellaista ei ole. Tai on, muttei vain yhtä oikeaa. Ensimmäisenä itselleni tulee mieleen omistaja. No joo, molempien omistuksesta Suomen valtio näyttäisi luopuvan ainakin asteittain sitä vähentämällä. Syitä tähän on varmasti monia. Riippuu siitä, keneltä poliitikolta satut asiaa kysymään. Muitakin yhdistäviä tekijöitä tulee mieleen; nykyiset ja entiset johtajat, politiikka (ainakin omistajaohjaus ja henkilöstöpolitiikka), brändiuudistukset, suuri valtakunnallinen toimija, joka herättää ajatuksia meissä jokaisessa, molemmissa yhtiöissä työntekijät ovat erittäin palveluhenkisiä ja sitoutuneita jne. Niin ja se, että omaa henkilöstöä tai asiakkaita ei usein kuunnella – tai ainakaan heidän (hyviäkään) kehittämisideoita ei oteta tosissaan.
Kerronpa pari esimerkkiä. Asiakkaana istun junassa usein noin 4–8 kertaa viikossa. Se tarkoittaa lukuisia tunteja viikossa, kuukaudessa, vuodessa. Tässä ajassa ehtii tarkastelemaan VR:n palveluita hyvin läheltä. Se ainakin tulee mieleen, että VR on viimeiset vuodet ajanut kaiken itsepalveluksi. Lipunmyynti on lopetettu, asiakkaiden opastus ja palvelu on kadonnut. Ja nyt viimeisenä myös matkalippujen tarkastus on siirtynyt asiakkaan vastuulle. Voi olla, että kaukojunan lippujen itse leimaamisella jää yritykseltä euroja saamatta, jos esim. nuori aikuinen on ostanut lastenlipun tai joku muu alennukseen oikeutettu on ostanut vaikkapa väärän lipputyypin. Jostain syystä vuosien junassa istumisen aikana konduktöörit ovat alkaneet kertoa minulle työolosuhteistaan ja siitä, miten työnantaja heitä kuuntelee ja kohtelee. Tai ei kuuntele. Konduktöörejä on vähennetty vuosien aikana lähijunissa, kiskobusseissa ja koronan jälkeen myös kaukojunissa. Sama kehitys jatkuu. Asiakkaiden ja siinä samassa työntekijöiden turvallisuus junissa heikkenee, mutta se ei tunnu johtajia haittaavan. Ihan kaikkea en tässä viitsi junahenkilökunnan kanssa käytyjä keskusteluja avata, mutta ehkä kirjoitan niistä joku päivä kirjan, kun se tuntuu olevan juuri nyt kuuminta hottia.
Takaisin Postiin. T-Media on julkaissut vuosittain Luottamus & Maine -tutkimuksen tuloksia. Postin tulos laski vuosikausia saavuttaen aallonpohjan vuonna 2020. No jokainen meistä varmasti muistaa vuoden 2019, joten tulos ei varmasti yllätä. Tämän jälkeen Posti on kolme vuotta parantanut tuloksiaan tehden vuonna 2023 suurimman loikan maineessa ylöspäin. Tästä olen toki henkilöstönedustajana ylpeä Postin puolesta. Toivon todella, että suunta pysyy jatkossakin samana, vaikka synkkiä pilviä on tämän vuoden aikana taivaalle ilmestynytkin. Myös henkilöstökyselyihin ja niiden tuloksien seuraamiseen ja analysointiin on Postissa viimein herätty. Hyvä!
Vuonna 2024 on jälleen käyty monia muutosneuvotteluita. Postinen-tuotteen lopettaminen ja Tampereen postikeskuksen alasajo varmasti suurimpina. Lisäksi muutosneuvotteluita on käyty ja käydään parasta aikaa mm. jakelumallien muutoksista, esityön vähentämisestä ja lajittelutyön siirtämisestä entistä enemmän koneella tehtäväksi työksi. Työntekijöille, heidän perheilleen, luottamusmiehille, esihenkilöille ja ihan kaikille tämä on raskasta aikaa. Viime aikoina olen työpaikoilla tavannut hyvin väsyneitä esihenkilöitä ja työntekijöitä. Muutosneuvottelut ja siitä johtuva epävarmuus työsuhteen jatkumisesta aiheuttaa ison huolen monen perheen kohta alkavien jouluvalmistelujen alla. Toivon kovasti jaksamista kaikille!
Lopuksi. Kuulinpa uuden idean yhdellä työpaikalla, jolla voitaisiin parantaa sekä asiakkaiden palvelua että saada mielekäs työtehtävä työntekijöille. Hyvällä toteutuksella työnantaja voisi saada jopa liikevaihtoa kasvatettua. Tämä kehittämisidea torpattiin kuitenkin nopeasti. Siinä joutuu Postin työntekijä kuulemma käsittelemään maksuliikennettä. Tuskinpa kovin moni käteisellä asioi tänä päivänä. Onko tosiaan niin, että postityöntekijä ei osaa vuonna 2024 käyttää maksupäätettä vai onko kyse siitä, että työnantaja ei luota työntekijäänsä? Olisikohan kannattanut edes pohtia asiaa. Ja muistikuvani mukaan Posti on joskus myös käteistä vastaanottanut. Nyt ei raha Postille kelpaa. Ai niin onhan se VR:kin hetki sitten lopettanut lipunmyynnin junassa. Vaikka tyhjiä paikkoja junassa olisikin.
Posti ja VR – kuunnelkaa omaa henkilöstöänne ja asiakkaitanne. Ilman niitä teillä ei ole mitään arvoa.
Jussi Saariketo
Liittosihteeri
6.8.2018 -