PAU viestii ja uutisoi aktiivisesti
ajankohtaisista asioista.
Seuraa liiton viestintää.
24.9.2021
Arvopohja, asiakaslähtöisyys, sitoutuneet työntekijät ja huippuosaaminen. Nuo asiat nosti esiin Ponsse Oy:n Juha Vidgrén, kun kävi pokkaamassa neljättä kertaa peräkkäin Suomen maineikkaimman yrityksen palkinnon. Toiseksi kisassa ylsi Kone Oyj, jonka edustaja kertoi palkintoa vastaanottaessaan, että Kone haluaa olla erinomainen työpaikka. Hyvästä työnantajamaineesta tunnettu Supercell oli tänä vuonna kolmanneksi maineikkain yritys.
T- Media selvitti nyt yhdeksättä kertaa Suomessa toimivien yritysten maineen. Tänä aamuna parhaat palkittiin. Ja olipas hienoa kuulla, että juuri ne yritykset ovat mainetutkimuksen kärjessä, jotka haluavat olla erinomaisia työnantajia ja panostavat henkilöstöön.
T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti tiivistää asian loistavasti: “Maailma muuttuu, ja näyttäisi siltä, että olemme heräämässä uuden moraalin aikaan. Tutkimustuloksemme kertovat, että työntekijöiden tasa-arvoisen kohtelun, liiketoiminnan etiikan ja hyvän johtamisen merkitys on kasvanut. Ihmiset tulkitsevat yritysten liiketoimintatapaa oman moraaliseettisen näkemyksensä kautta. Näiden arvojen merkitys sidosryhmätuen ja luottamuksen lähteenä on viimeisen vuoden aikana suomalaisten keskuudessa noussut merkittävästi”.
Posti löytyy tuttuun tapaan ”Bottom 10” listalta eli sijoituksena on tällä kertaa olla neljänneksi heikkomaineisin yritys. Seurakseen tälle listalle Posti on saanut toisen valtioyhtiön, VR:n. Jännä olisi nähdä myös kolmannen valtionyhtiön, kyseenalaista mainetta työehtoshoppailullaan niittäneen Finnairin, sijoituksen kehittyminen listalla. Mutta vain kymmenen parasta ja heikointa julkistetaan ja niiltä kummaltakaan ei Finnairia tänä vuonna löydy.
Sijoituksestaan huolimatta Postin maineen kehityksessä on tapahtunut selkeä käänne. Ensimmäistä kertaa moneen vuoteen yrityksen maine on kehittynyt tutkimuksen perusteella parempaan suuntaan. Alaspäin on tähän asti taidettu tulla kuutena vuonna putkeen ja nyt edellisestä vuodesta tulos on parantunut 0,12 yksikköä. Vielä pieni askel, mutta pitkästä aikaa oikeaan suuntaan. Aamun asiaa koskevassa T-Median tutkimuksen julkistilaisuudessa vielä erikseen mainittiin Postin erityisesti nostaneen mainettaan työnantajamielikuvaa mittaavassa osa-alueessa.
T-Media aloitti aamun tilaisuuden viittaamalla erään yritysjohtajan haastatteluun, joka oli otsikoitu ”Maine on ihan kaikki kaikessa”. Näin on, maine on kaikki kaikessa ja tämän päivän perusteella väittäisin, että yrityksellä ei voi olla loistava maine, jos se ei ole erinomainen työpaikka työntekijöilleen.
T-Medain tutkimus löytyy täältä.
Heidi Nieminen
puheenjohtaja
14.9.2018 - Marko Koivumäki