PAU viestii ja uutisoi aktiivisesti
ajankohtaisista asioista.
Seuraa liiton viestintää.
14.9.2018
Posti on ottamassa käyttöön pari sataa Kyburz-merkkistä sähköllä kulkevaa kevytrahtiskootteria perusjakeluun. Työssä jaksaminen saattaa helpottua, ellei Posti ulosmittaa Kyburzien käytöstä koituvaa rationalisointihyötyä täysimääräisenä pois reittien kiristämisenä.
Niitä on testattu vuoden 2016 alusta lukien joissakin Postin toimipaikoissa päivittäisessä jakelutyössä ja kokemukset ovat pääasiassa olleet positiivisia. Niitä on ollut käytössä mm. Sveitsissä, Norjassa, Islannissa, Itävallassa, Belgiassa ja Australiassa. Posti on toteuttanut ajo- ja kouluttajakoulutuksia yhteistyössä Liikenneakatemian kanssa. Koulutetut kouluttajat ovat sitten kouluttaneet työpaikoissa jakajista tulevia kuskeja. Itse kävin keväällä läpi kevytrahtiskootterin kouluttajakoulutuksen ja ajoperehdytyksen Liedon lajittelukeskuksen pihalla.
Skoottereille suunnitellaan käyttöä taajamamerkkien sisällä ja nopeammilla tieluokilla tulee tehdä turvallisuusarviointi. Niillä saa ajaa mopoille sallituilla pyöräteillä ja autoajoväylillä. Pyörätielle/katukäytävälle ajaminen on kielletty vaikka se olisi tontin puoleisella reunalla. Huoltoajo on aina sallittua riippumatta väylätyypistä (katu, tie, pyörätie, jalkakäytävä jne), ellei sitä ole nimenomaan kielletty tai ajallisesti rajoitettu. Huoltoajo sallittu-kylttiä käytetään paikoissa, joihin muu ajoneuvoliikenne ei saa ajaa, esim. piha-alue tai kävelykatu. Tyypillisiä huoltoajotilanteita ovat muuttoautot, invataksit, rahdin, paketin tai postinjakelu. Tyypillisiä huoltoajotilanteita ovat muuttoautot, invataksit, rahdin, paketin tai postinjakelu.
Näen tärkeänä asiana, että ajoperehdytykseen jakelureitillä annetaan riittävästi resurssia. Seuraukset voivat olla kohtalokkaat, jos tässä asiassa tingitään. Pelkkä ajoharjoittelu jossain kentällä ei ole mielestäni riittävää.
Skootteri kiihtyy nopeasti täyteen vauhtiin. Sen takapään leveys on 100 cm ja takapyörät ovat isommat ns. henkilöautorenkaat, joilla saadaan hyvä jarrutus- ja kiihdytyspito. Talvella kaikissa pyörissä on tietenkin oltava nastarenkaat. Ajo-ominaisuuksiltaan se on helposti ajettava ja kun kaasun höllää vauhti loppuu nopeasti. Tarkempi ajo laatikolle ja peruuttamiset ilman peräkärryä ja etenkin peräkärryllä tuottivat itselleni lyhyellä oppimäärällä haastetta. Säilytyslaatikot edessä ja takana rajoittivat näkyvyyttä oleellisesti.
Inhimilliset tekijät ja muiden tielläliikkujien virheet tuovat muuttujia mukanaan liikenneturvallisuuteen ja heidän suhtautuminen rahtiskootteriin saattaa olla riski liikenteessä. Sähköskootterin kulkuun liikenteen joukossa liittyy samaa problematiikkaa kuin mopoautoilla; liikenneraivo voi yllättää. Omalla liikennekäyttäytymisellä pystyy vaikuttamaan asiaan; tieltä voi väistyä ja päästää esim. autoletkan ohi? Yksi turvallisuushavainto on tehty siitä, kun äänettömästi liikkuva Kyburtz on aiheuttanut vaaratilanteen jalankulkijalle, koska tämä ei ole huomannut sen tulemista.
Kevytrahtiskootterin koko ja nopeus asettavat sille haasteita. Se on isokokoinen ja painava kevyen liikenteen kulkuvälineeksi. Autojen ja muiden raskaampien joukossa se on pienikokoinen ja kevytrakenteinen. Jos kevytrakenteinen sähköskootteri joutuu esim. kolaritilanteeseen, on kuljettajalla riski loukkaantua pahastikin. Mielestäni suunniteltavat reitit pitää rakentaa tinkimättömästi sellaisiksi, että jokainen reitin osuus tukee työturvallisuusperiaatteita. Toteutuakseen edellä mainittu vaatii reitin tarkastelun myös yhteistoiminnassa. Tätä kirjoitettaessa on jo muutama vakava tilanne sattunut, kun ajoneuvo on mennyt kumoon. Fysiikan lait ovat sellaiset, että skootterin voi saada kaatumaan, kun ajetaan suurella nopeudella huolimattomasti jyrkkään kaarrokseen tai viistosti jyrkän esteen yli.
Ergonomiasta ja työolosuhteista muutama sana. Kurkottamiset vasemmalta puolelta, selän kiertoliikkeiden jatkuva toistuminen ja penkistä puuttuva jousitus tulevat olemaan jakajan selälle melkoinen rasitus, kun skoottereita otetaan laajemmin käyttöön ja ajetaan pidempiä aikoja. Myös huonot katupinnat, painaumat, montut ja irtokivet rasittavat selkää. Talvikelillä on lunta, jääuria, -kokkareita, yms. Kapea peräkärry reagoi heilahtaen pienempiinkin painaumiin, monttuihin tai kiviin. Ne tuntuvat selässä, koska skootterin penkki ei jousta. Tilan tarve muutenkin jo tarkkaan laskettuihin työneliöihin asettaa paikasta riippumatta haasteita. Kevytrahtiskootteri peräkärryineen vaatii kohtalaisen ison tilan. Akkujen lataamiseen pitää löytyä oikeanlainen paikka ja latauskapasiteettia pitää olla riittävästi saatavilla. Lataamispaikan määrittely vaatii ihan oman riskin arviointinsa. Akut ovat kehittyneet vuosien aikana, mutta silti ne sisältävät terveydelle vaarallisia aineita ja niissä on aina myös räjähdyksen vaara olemassa. Valmistajan vastuut ja työnantajan vastuu työturvallisuudesta ovat tässäkin asiassa oleellisia.
Varusteiden sopivuus jakelutyöhön on oma juttunsa. Samoja haasteeita kuin mopo- ja polkupyöräjakelussa tulee vastaan näidenkin kanssa. Suomen säätyyppi tarjoaa kattauksen kaikkia ilmatyyppejä kalenterivuoden aikana. Kylmää ja ajoviimaa vastaan ei voi koskaan lähteä soitellen sotaan ja jäätyneillä sormilla on huono jakaa postia.
Marko Koivumäki
työsuojeluvaltuutettu, Turku, saaristo, Vakka-Suomi 20-23
30.10.2018 - Jesper Sundström