PAU viestii ja uutisoi aktiivisesti
ajankohtaisista asioista.
Seuraa liiton viestintää.
Suurin osa (79 %) SAK:laisista luottamushenkilöistä tunnistaa työpaikallaan olevan työntekijöitä, jotka eivät jostain syystä pysty tekemään työtään niin hyvin ja huolellisesti, kuin haluaisivat. Useimmin näin koetaan yksityisellä palvelualalla (87 %) ja julkisella sektorilla (85 %).
Ilmiön tunnistaneista luottamushenkilöistä 51 prosenttia kertoo, että ongelma koskee vähintään puolta työpaikan työntekijöistä.
– Tulos on yhdenmukainen SAK:n työolobarometrin 2020 kanssa. Työolobarometriin vastanneista työntekijöistä 28 prosenttia vastasi, ettei ehdi tehdä työtään niin hyvin kuin haluaisi, ja siksi olemme halunneet tutkia ilmiötä laajemmin, SAK:n kehittämispäällikkö Juha Antila sanoo.
Merkittävin syy tilanteeseen on luottamushenkilöiden mukaan se, että työpaikalla on liian vähän työntekijöitä (55 %). Lisäksi luottamushenkilöt kokevat syiksi työnjohdon ja työntekijöiden erilaisen käsityksen työsuoritukseen tarvittavasta ajasta (43 %), töiden määrän runsaan vaihtelun työpaikalla (43 %) ja huonon työn johtamisen (32 %).
– SAK:n aikaisemmista tutkimuksista on lisäksi käynyt ilmi, että työntekijöillä on usein varsinaisen työsuorituksen ohella tehtäviä, joita ei ole mahdollista tehdä työajalla tai sitten varsinaisen työn tekeminen häiriintyy niiden takia. Siitä syntyy kokemus, ettei työlle ole riittävästi aikaa, sen laatu kärsii tai sitä ei arvosteta, Juha Antila täsmentää.
Lue lisää SAK:n tutkimuksesta täältä.