PAU viestii ja uutisoi aktiivisesti
ajankohtaisista asioista.
Seuraa liiton viestintää.
PAUn jäsentutkimus toteutettiin 15.–26.1. Tutkimuksella haettiin tietoa siitä miksi jäsenet kuuluvat liittoon, mitä PAUn palveluilta odotetaan ja kuinka jäsenet suhtautuvat työmarkkinoihin ja työehtosopimukseen. Tutkimuksessa selvitettiin myös jäsenten toiveita tulevaisuudelta.
Jäsenkyselyyn vastasi 1372 PAUn jäsentä. Vastausaktiivisuus oli hyvä, 24 %. Edellisen jäsentutkimuksen vastausprosentti vuonna 2015 oli samaa luokkaa.
Työehtosopimuksen merkitys nousi ykköseksi kysyttäessä, miksi jäsen kuuluu liittoon. 78 % vastaajista piti tärkeimpänä sitä, että liitto neuvottelee alan työehdot. Toiseksi merkittävin asia jäsenyydessä oli apu ja neuvonta työelämän ongelmatilanteissa (66 %). Ansiosidonnainen työttömyysturva tuli kolmoseksi 64 % osuudella.
Vertailussa edelliseen jäsentutkimukseen alan työehtojen merkitys oli noussut 16 prosentilla (62 %). Tässä näkyy vuoden 2019 pitkä postilakko, kun Posti halusi leikata työntekijöiden palkkoja kymmenillä prosenteilla. Jäsenet ovat tiedostaneet entistä selvemmin liiton merkityksen alan työehtojen neuvottelijana.
Jäseniltä haettiin avoimella kysymyksellä vastauksia siitä mitä tietoja ja taitoja toivotaan PAUn koulutukselta. Eniten koulutusta halutaan työehtosopimuksesta, työehdoista, työlainsäädännöstä ja työntekijän oikeuksista. Myös neuvottelu- ja vuorovaikutustaidoista, vaikuttamisesta sekä jäseneduista kaivattiin lisätietoja. Huomattavaa vastauksissa oli myös se, että moni jäsen vastasi kysymykseen pelkillä kysymysmerkeillä. Tämä kielii siitä, että kaikilla jäsenillä ei ole ylipäätään riittävästi tietoa siitä mitä koulutusta liitto tarjoaa.
PAUn viestintäkanavista tärkeimmäksi jäsenet kokevat sähköpostiin lähetettävän uutiskirjeen (74 %). Toiseksi tärkein viestintäkanava on Reitti-lehti (65 %) ja kolmanneksi liiton verkkosivut pau.fi (56 %). Sähköisen uutiskirjeen suosio kertoo painetun viestinnän merkityksen vähenemisestä, joskin liiton lehti nähdään edelleen tärkeänä.
Edunvalvojille liiton verkkosivut ei näytä olevan kovinkaan merkittävä tietolähde. Yllättävää on oman osaston somekanavien merkitys. Peräti 72 % edunvalvojista toivoo saavansa erityisesti niistä tietoa. Näitä voisi olla esimerkiksi erilaiset luottamusmiesten tai työsuojelun WhatsApp-ryhmät. Hyvä esimerkki toimivasta some-kanavasta on ollut pääluottamusmies Piia Willberg-tiedottaa Facebook-ryhmä.
PAUn viestintään oltiin yleisesti ottaen erittäin tyytyväisiä (keskiarvo 4/5). Liiton viestintää pidetään luotettavana, ymmärrettävänä ja hyödyllisenä. Myös tiedon määrää ja aktiivisuutta pidettiin hyvänä. Kehittämistarpeita nähtiin lähinnä vieraskielisessä, ts. ruotsin- ja englanninkielisessä viestinnässä.
PAUlla on 40 ammattiosastoa ja jokainen kuuluu liittoon oman osastonsa kautta. Tutkimuksessa arvioitiin osastojen toimintaa edunvalvonnan, jäsenviestinnän, jäsenetujen ja virkistystoiminnan kautta.
Yleisesti ottaen osastojen edunvalvontaan oltiin tyytyväisiä. 22 % vastaajista antoi erittäin hyvän arvosanan (5/5), 33 % hyvän (4/5) ja 23 % tyydyttävän (3/5). Tyytyväisimpiä osaston edunvalvontaan oltiin Kanta-Hämeen, Itä-Suomen ja Keski-Suomen osastoissa. Tosin vastaajien määrä näissä osastoissa oli osastojen jäsenmäärän takia huomattavasti pienempi kuin suuremmissa osastoissa.
Arvioitaessa osastojen jäsenviestintää, jäsenetuja ja virkistystoimintaa osastojen arvosana liikkui 3,9 (Vaasan osasto) ja 3,1 (Imatran osasto) välillä maksimin ollessa 5.
PAUn edunvalvontaan oltiin huomattavasti tyytyväisempiä kuin ammattiosaston (66 % vs. 55 %). Tarkasteltaessa PAUn edunvalvontaa 23 % vastaajista antoi arvosanan erittäin hyvä ja 43 % hyvä. Tyytymättömiä oli 9 % vastaajista. Työehtosopimukseen oli tyytyväisiä hieman yli puolet vastaajista; 12 % erittäin tyytyväisiä ja 40 % tyytyväisiä.
Jäsentutkimuksen mukaan jäsenten työtaisteluvalmius on korkealla tasolla, jos työnantaja haluaa merkittäviä heikennyksiä työehtoihin. Myös ajankohtaisille poliittisille lakoille on vahva tuki, jos kyseessä on esimerkiksi lakko-oikeuden ja työttömyysturvan puolustaminen. Niin ikään työehtosopimusneuvotteluiden vauhdittamiseksi ollaan valmiita lakkoon.
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen nähdään jäsenten mielestä myös tärkeänä osana liiton toimintaa. 90 % vastaajista näki PAUn tehtävänä vaikuttaa myös poliittisiin päätöksentekijöihin, kun jäsenistön eduista on kyse. Suurin osa vastaajista (67 %) piti PAU:n työelämään liittyvään lainsäädäntöön vaikuttamista jossain määrin onnistuneena.
Kun vastaajilta kysyttiin teemoista, joihin he haluaisivat PAUn vaikuttavan, selvästi suosituin oli alan palkkataso (89 %), jonka jälkeen tulivat kokoaikaisen työn turvaaminen (68 %), työssä jaksaminen (54 %) ja työhyvinvointi (53 %).
Kysyttäessä, miten vastaajat haluaisivat PAUn kehittyvän, nousi esiin erityisesti kaksi teemaa: panostaminen jäsenhankintaan ja viestintään etenkin nuoria kiinnostavalla tavalla sekä jalkautuminen työpaikoille. Jäsenet toivoivat liitolta aktiivisempaa otetta, näkyvyyttä ja lähestyttävyyttä työpaikoilla.
2000-luvulla kuljetusliitoilla on ollut enemmän tai vähemmän vakavia pyrkimyksiä yhteistyön tiivistämiseen ja liittofuusioon. Jäsentutkimuksen mukaan sekä itsenäiselle liitolle (37 %) että liittofuusiolle (38 %) on tällä hetkellä yhtä suuri tuki. Neljäsosalle vastaajista tällä ei ollut väliä.
PAUn toiminnan kouluarvosanaksi annettiin 8, jossa näkyy pientä nousua yhdeksän vuoden takaiseen mittaukseen (7,7). Keskiarvoa tyytyväisempiä oltiin alle vuoden alalla olleiden (8,4) vastaajissa. Heikoimman arvosanan PAUn toiminnalle antoivat Ahvenanmaan Postin jäsenet (6,7).
PAUn jäsentutkimusta hyödynnetään liiton strategiatyössä vuosille 2025–2029. Liiton strategiasta ja tavoiteohjelmasta päätetään ensi kesän liittokokouksessa.
Jäsentutkimuksen aineisto löytyy PAUn verkkosivuilta osoitteesta www.pau.fi (jäsensivut > edunvalvonta > jäsentutkimus).
Jäsentutkimuksen suoritti vaikuttajatutkimuksiin erikoistunut Aula Research.
Teksti: Juha Pöyry
Jäsentutkimuksen vastaajien kesken arvottiin kolme S-ryhmän lahjakorttia. Voittajille on ilmoitettu henkilökohtaisesti.