PAU viestii ja uutisoi aktiivisesti
ajankohtaisista asioista.
Seuraa liiton viestintää.
Posti ilmoitti tänään lopettavansa postipalvelut Helsingin pääpostista. Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU pitää päätöstä Postin imagon kannalta huonona. Lakkauttamisen jälkeen Helsingin ydinkeskustassa laajaa asiakaskuntaa ja turisteja ei palvele enää yksikään Postin oma myymälä.
Posti on palvellut Helsingin postitalossa vuodesta 1938 lähtien. 2000-luvun alkuun saakka asiakkaita palveltiin isossa postisalissa, josta siirryttiin asteittain Elielinaukion puolelle.
Posti perusteli pääpostin sulkemista kustannussyillä ja asiakastarpeiden muuttumisella. Postin mukaan myymälässä asioivista asiakkaista 80 prosenttia ainoastaan vie tai noutaa pakettilähetyksiä. Tämä ei pidä paikkaansa.
Iso osa myymälähenkilökunnan työstä Helsingin pääpostissa on asiakaspalvelua, asiakkaiden neuvomista ja opastamista. Postin kumppaneina toimivista asiamiesposteista ohjataan pääpostiin hankalia ja vaikeita kysymyksiä säännöllisesti. Asiakaspalautteiden määrä on Helsingin jakeluongelmien vuoksi lisääntynyt viime aikoina paljon. Lakkauttamisen jälkeen asiakkaiden kysymyksiin ja ongelmiin ei vastaa pääpostissa enää kukaan.
- Olen pahoillani ja surullinen, että Posti päätti lakkauttaa Helsingin Pääpostin myymälän. Erityisen pahoillani olen myös henkilöstön, pitkään palvelleiden postilaisten irtisanomisista, sanoo pääluottamusmies Laura Meriläinen.
Helsingin Postitalon yksi erityispiirre ovat turistit, jotka käyttävät pääpostin palveluja paljon. Suomalaisia merkkituotteita ja designia lähetetään ulkomaan paketteina maailmalle säännöllisesti. Nyt tuokin palvelu loppuu ja jättää turisteille erikoisen kuvan Helsingin pääpostista.
Pääpostissa on huomioitu myös liikuntavammaiset esteettömillä tilaratkaisuilla. Postin kumppaneiden palvelupisteistä ei tällaisia ratkaisuja löydy.
- Päätös on todella huono alueen valtavalle ja moninaiselle asiakaskunnalle sekä Postin omalle imagolle. Pääpostista asiakkaat ovat saaneet erittäin asiantuntevaa palvelua. Lisäksi myymälän keskeinen sijainti on ollut ihan huippu. Miten nyt käy Postin asiakkaiden, jotka haluavat ja tarvitsevat henkilökohtaista palvelua?, kysyy pääluottamusmies Meriläinen.
Pääpostin lakkauttamisen jälkeen Helsinkiin jää enää kaksi Postin omaa myymälää, Kasarmitorille ja Töölöön. Muiden myymälöiden lakkauttamispäätökset on tehty jo aiemmin. Nähtäväksi jää mihin kaikki paketit Postitalon myymälästä ohjataan, kun pakettiautomaatteihinkaan ei läheskään kaikki paketit enää mahdu.
Lisätietoja: Laura Meriläinen, pääluottamusmies, toimihenkilöt pääkaupunkiseutu, Etelä-Suomi, puh. 0400 927 475