Utgångspunkten för
PAU:s kommunikation
är en medlem
Kommunikationsverket deltar som förvaltningsmyndighet i utvecklingen av posttjänster samt nationellt och internationellt samarbete. Verket är också ansvarig för övervakningen av lydnad av postlagen och bestämmelser som utfärdats med stöd av den liksom klagomål från kunderna.
Byrån har som hjälp rådgivande kommitté bestående av företrädare för konsumenter, företag, postoperatörer och myndigheter. Dess syfte är att skydda intressen för användare av posttjänster när postverksamheten utvecklas.
Kommunikationsverket är en myndighet, som hjälper kunder och postföretag reda ut konflikter och problem så att alla parten är tillfredsställda. Du kan vända dig till verket när meningsskiljaktigheterna berör postens leveransvillkor eller distribution och kan inte lösas i samarbete med posten.
Meningsskiljaktigheter om tilläggsavtaltjänsten med postföretaget lösas i första hand i underrätten. I tvistefrågor om placeringen av brevlådor, bestämmer saken kommunens byggnadsmyndighet, som också skall i sitt beslut ta hänsyn till de allmänna anvisningar som Kommunikationsverket har get.
Reglerna är avsedda att säkerställa och samordna intressen av postleverans av postpaket för postmottagare och avsändare likaväl son postföretagen.